Project week 1: "Welk natuurelement is de sterkste?"

 

Benieuwd naar onze kandidaten voor de leerlingenraad?
Voilà, dit zijn ze dan (enkel derde kleuter kan daar in stappen).
Ze maakten elk thuis een tekening van wat zij belangrijk vinden en waarom de anderen voor hen moesten stemmen. Super gedaan!


Lotte houdt van paarden, zwemmen, ze vindt sporten belangrijk, ze houdt van spiegelen,...


Wout houdt van de zon, hij heeft het graag warm en geeft zelf ook graag warmte! 
Hij is een echte sticker fan!


Flore houdt van bloemen en wil grote bloemenvelden op school. 
Kippen zouden ook top zijn aan de klas!


Maud is een echte doorzetter, er voor gaan, dat doet ze altijd! Ze houdt van paarden, kan genieten van een fietstochtje en verkleedt zich graag!


Knudde heeft al veel plannen klaar om de school leuker te maken! 
Zo wil hij graag een boomhut en meer speeltijd!


Tuur vindt het belangrijk om veel in de natuur te spelen en niet met takken te slaan! 
Sporten op school is een must!


Mathiz wil vooral veel plezier maken, houdt enorm van vissen en fietsen. 
Hij wil graag nog meer bosdagen!


De stemming lukte niet op vrijdag dus deze is uitgesteld naar dinsdag!

Vertelkring: een selectie van... de boterbloemen kunnen al mooi vertellen!






Hoekenwerk op maandag van de boterbloemen: alles in teken van de kracht VUUR!
Welke kleuren kwamen aan bod? Rood en geel... en dat wordt dan oranje!
Vuur schilderen, vuursnippers scheuren, kampvuur, ...









Hoe ziet een vuur er eigenlijk uit??
Kunnen we dat zelf tekenen?


Er werden vuurkettingen gemaakt.

Soms al eens met opdracht: twee keer dezelfde kleur na elkaar!! 
Wauw goed hoor!



Torens bouwen met twee kleuren geschrankt! 
Super!



We schilderden vulkanen met een heel fijn penseeltje, wat een werk!



In de ontdektas op dinsdag zaten lucifers!

OHHHHH...dat is gevaarlijk!!!


Cleo toonde voorzichtig hoe er vuur gemaakt wordt en benadrukte natuurlijk dat kindjes dit nooit zelf mogen doen!




En dan natuurlijk vlug blussen met water!


Bij de anemonen werd maandag gestart met een cocooning. Puzzel- en smartgame cocooning. 








Net zoals bij de boterbloemen startten we in de klas met het natuurelement VUUR. 

Matrix maken met verschillende soorten vuur. Hoeveel vuurtjes zien we? 


Kampvuur knutselen. We tekenden onze vlam(men) en hingen ze aan ons hout. 

Tekening maken over de natuurelementen. 

Het woord VUUR stempelen en proberen te schrijven.


We keken in de boeken over de natuurelementen. 
We probeerden te vertellen aan elkaar wat we zagen. 



Vulkaan schilderen of tekenen met de lava.


Vuur maken met de plusblokjes.

Schrijfdans over de vulkaan. 
We begonnen met wat grote bewegingen te maken. 
Op die manier werd alles goed losgemaakt en konden we goed aan de slag gaan. 

Hier gaan we! 




Bouwcocooning op dinsdag






Bij de anemonen voerden we een proefje uit. 
We lieten zelf 'een vulkaan' uitbarsten. De kleuters waren enorm onder de indruk. 
Wil je dit thuis doen? Dat kan! 
Neem 1 lepel bicarbonaat, 5 keer duwen op een zeeppompje, roeren, klein beetje verf erbij, roeren en als laatste een beetje azijn. 

De bicarbonaat en de zeep roeren. 

De verf eronder mengen.

Azijn in een potje gieten. 

En dan ... 


De vulkaan barst uit! 



Ook de boterbloemen waagden zich aan een proefje: storm in een glas!
(water, wat afwasmiddel en wat azijn en draaien met de pot)







Maandag - en dinsdagnamiddag kwam ons project tot leven in de klas. We schilderen vuur, vuur en nog eens vuur met allerlei verschillende stempel- en schildertechnieken.  Zo konden we de klas in brand zetten... hihi








We knipten vlammen uit en hingen deze aan blokjes. De vlammen werden verspreid over de hele klas.


Onze klas staat in in BRAND!!
Help! 

 Snel...blussen!!


En toen! Echt waar! Toevallig...
Er was brandalaaaaaaarm! Amai, dat  gaat wel erg luid.
Dit was een oefening. 

Het was wel koud hoor buiten, we hadden geen tijd om truien of jassen aan te trekken. 
We waren supersnel buiten, en onze preventieadviseur was heel erg trots op ons. :-) 




We begonnen ook al met een waterval te maken. Dit is al voor ons volgende natuurelement WATER.
Lesje techniek: hoe gaan we veilig om met een nietjesmachine!



De rotsen schilderen voor de waterval.



Natuurlijk mag vrij spel niet ontbreken!








Woensdag = spelletjesdag

Joepie, er kwam vandaag een mama met ons meespelen. 
Dit was super leuk! Bedankt om te komen naar onze klas!
Alle kleuters dankjewel voor de leuke spelletjes die jullie meebrachten.





























Even nadenken. 
Elke pinguïn heeft een ijsschots. 
Dus we hebben evenveel ijsschotsen nodig als pinguïns. 
Dit lukt, is makkelijk. :-) 
Maar ogen dicht! 
De begeleider neemt iets weg. 
Hoe weten we nu zonder te tellen hoeveel er weggenomen zijn?
Juist! In rijen naast elkaar zetten. Aan de slag!

(spelmateriaal met de pinguins is gelinkt aan onze nieuwe leerplan van wiskunde; ijsbergrekenen)


                                   

                                          


Boekenkring bij de anemonen





De tweede kleuters speelden een spelletje in de kring. We kregen allemaal een paar pinguïns. We mochten ze niet tellen, maar moesten te weten komen wie er de meeste of de minste had. Hoe kunnen we dit doen? We plaatsen elk om de beurt een pinguïn op het ijs. Vergelijken maar! 




Alles staat in het teken van WATER! 

We gingen zelf aan de slag om te ontdekken wat kan drijven en wat zinkt. 



We schreven letters met water. 


We zoeken woorden met de W van water. 


We maakten een tekening over water. Hierna gingen ze er met blauwe ecolineverf over. 


Samen bouwen zodat het water door verschillende wegen kan. 


Bouwen met de kralenplank. We probeerden een kraan en een gieter te maken.


Wat hoort bij elkaar?  We keken naar het prentje en telden hoeveel we er zagen. 
We kleurden het juiste aantal.


De namiddag samen doorbrengen. 






We leerden een liedje over de regen. Je kan het hieronder beluisteren.

Tijdens de cijfer- en letterkring zochten we allemaal samen naar woorden met de W. 
We vonden er toch een paar. 

Op vrijdag hadden de boterbloemen een dagje over wolken en bliksem. 
Ze konden ook nog een vuurspelletje spelen op de sjoelbak. 



Bliksemschichten tekenen op zwart papier met krijten.



Wolken inschilderen: als we wit met zwart mengen krijgen we: GRIJS!




Met plasticine maakten we wolken en we hingen er bliksemschichten aan met behulp van pijpenragers.





Met bijhorend geluid! haha



Niet vergeten! 
Maandag 12 oktober 2020 pedagogische studiedag = GEEN SCHOOL!!

Fijn weekend!






































Reacties

Populaire posts van deze blog

Weekje dag projectjes! (van 14/06 tem 18/06)

Eindproductweek van het slakkenproject!

Project: "Wat moet een agent goed kunnen?" Week 2