Project: "Wat moet een goeie agent kunnen?" week 1

Na het weekend kwamen veel kinderen naar de klas met allemaal politiespullen. 
Of we konden het toch nog linken aan het project politie!

Een boot geknutseld?? Ahja, wist je dat er ook zoiets bestaat als de waterpolitie?


Politiehond?? Ook dat bestaat , ja!


De kleuters toonden trots hun meegebrachte spullen.


Bestaan er politievrouwen?? Natuurlijk!!

Zo een mooi materiaal! Leuk!


Wauw, kijk nu eens! Wat een mooi politiehemdje!
Wat staat daar op? Een held, wat is dat? Zijn politiemensen helden?


Het hoekenwerk deze week bij de boterbloemen:

we knutselden een politie auto.


Scheuren van froezelpapier bleek echt wel moeilijk te zijn!


De strepen op de politiewagen... euh, oranje en blauw!


Voila!!



Er werden stroken in fluogeel geschilderd om dan politiehesjes van te maken.




We hadden twee agenten, duim omhoog, duim omlaag...
We bestudeerden samen de foto's en legden ze bij de juiste agent.


Hier en daar gingen de kleuters in overleg...ik vind dat...nee dat mag zeker niet...ik heb dat ooit eens gezien,... TOP!!



We speelden een spel: agent tegen boef! Om het eerst alle kralen verzamelen.

We tellen al mooi de ogen van de dobbelsteen, anderen kijken eens toe en leren bij!


We maakten onze vingerafdrukken. Oei, dat gaat niet zo goed meer af! 




We zochten de helften die bij elkaar hoorden.




We verbonden de boef met de agent.


Er waren veel nieuwe boeken om in te kijken.



We schilderden een politieagent met waterverf en wat kunnen we dat al goed!



Of we kleefden de verschillende delen van de politieagent aan elkaar.



En we moesten nog de ogen, oren, neus,... bij tekenen.


We speelden met het politiekantoortje.




Hallo, hallo,... over and out!! ;-)




De ontdekkring: de politiefluit.

Halt!!


We speelden met de meegebrachte politiespullen.


We bouwden verschillende politiekantoren in de klas. 
De kleuters gingen zelf op zoek naar alle materialen. 





Hoe kunnen we lijnen tekenen?? We hielpen elkaar even!



HALT!!! Houd de dief!!!



Gevangen!! En nu in de gevangenis. 


Nog even een foto om te weten wie in de cel zit. :-)


Oei, oei, er werd tegengewerkt , haha!


Ik rust even in de cel hoor...


Onze stagiaire Sarah speelde voor ons allen op haar ukelele net voor we naar huis gingen.
 Hoe leuk was dat!



Ook bij de anemonen vlogen we er meteen in met het nieuwe project! 

Starten doen we met de vertelkring. Er werden al meteen heel wat materialen meegebracht voor het project.



We gingen samen op zoek in boeken naar materialen die gebruikt worden door de politie. Hoe ziet dat er uit? Kunnen wij het zelf tekenen? Wat moet je daar mee doen? 



 
We deden ook een memory om de materialen beter te leren kennen.
 
 
In het hoekenwerk werd er al flink gewerkt:
 
we maakten reeksen met de ringen

Er werden heel veel politiepetten geknutseld


 
we zochten in kranten en tijdschriften naar de letter 'P'

Er werden woorden gevormd met de letterdobbelstenen. Wie drukt als eerste op de bel?

Voor rekenknap oefenden we op meer en minder

Deze week oefenden we ook verder op de schrijfpatronen in de klas. En op dinsdag deden we een schrijfdans buiten, want het was heel mooi weer! 
 
We oefenden de liggende acht! Niet makkelijk!


 
Tijdens de bouwcocooning werkten we samen. De opdracht? Bouw je eigen politiekantoor.
 



 
We werkten ook samen om in de klas een politiekantoor te maken

 
Ons kabengeltje van de week: 
Dans en maak blij. We vroegen ons af waarvan wij blij worden? 

Dit moesten we natuurlijk uitproberen!

 
De spelletjesdag op woensdag was zeer leuk. Er werd een spel van de politie gespeeld!  Agenten tegen de boeven!
 


Dit spelletje werd eerst in de kring uitgelegd.



om dan daarna zelfstandig aan een tafel te spelen. 



Een coöperatief spel. Hoe krijgen we de agenten veilig over de brug?





Hmmm, ik ga op zoek naar de afbeelding op het kaartje.
 Onder welk potje zit dit verstopt?




Boomgaardspel: eerst alle fruit sorteren.


Een smartgame."Dag en nacht".





Concentratie alom. 
Elk om de beurt een schijfje inwerpen.



Hoe werkt dit eigenlijk?


De toren van Pisa.


Yogakring bij onze yogaboom. 

Toen we ons oor heel dicht bij de boom hielden konden we de boom iets horen fluisteren!













Nog wat hoekenwerk...

We maakten ook politiepetten.  Schilderen, knippen, kleven,...









Oei oei zei Noor, die zijn niet mooi uitgeknipt!
Ik ga ze toch wat bijknippen. 👌



Daar hoort ook een uniform bij, dus kleefden we de gele (voorheen geschilderde) stroken op de plastiek zwarte zak. 



Gelukt!!


We schilderden onze hand en maakten een afdruk want nu moeten we dus onze hand scannen om de klas binnen te komen! hihi




Wat hoort bij de grote agent, wat bij de kleine agent?




Wat steelt jullie dief?? De kleuters gingen op zoek in reclameblaadjes!
Wist je dat je ook harten kunt stelen?? Dat is dan een hartendief! 💗


We maakten puzzels van de politie.

We maakten een politiehelikopter.



Wij werkten ook nog wat verder in de hoeken: 

Oei? Alle sleutels van de agenten liggen door elkaar! Wij helpen wel even. We zochten de juiste sleutel voor het slot met behulp van cijfers.

We zochten naar letters..
 
spiegelen lukt ook al goed


Welke dief steelt de meeste diamanten? 
Gewonnen! Ik heb er 26! 

Nog wat oefenen op het rijmen

Teamwork krijgt ook een plaats in het hoekenwerk. Cijfers schrijven? Geen probleem ik leer het je wel 😉




Wij leerden ook nog een leuk lied over een politieman. 
https://www.youtube.com/watch?v=zv7UStqvL84
(Ja hoor, wij kennen het ook in het Engels)

In de tekencocooning probeerden we blindelings te tekenen. Toch niet zo gemakkelijk! 

Om te eindigen het bezoek van de drie zussen deze week.



Volgende week staat Sarah (onze stagiaire) een weekje bij de boterbloemen. Na een toffe week bij de anemonen zal ze dit ongetwijfeld ook heel goed doen! Succes!

































 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Weekje dag projectjes! (van 14/06 tem 18/06)

Eindproductweek van het slakkenproject!

Project: "Wat moet een agent goed kunnen?" Week 2