Project week 2: "Welke natuurelement is de sterkste?"

 

Een nieuwe week in het project "Welk natuurelement is de sterkste?"

De boterbloemen bekeken een filmpje over de wind: "Fiet wil rennen". 



We maakten een windmolentje. Wat een werk zeg! Eerst een vierkantje kleuren, versieren. Daarna plooien , een splitpennetje en een stokje.





Wij kennen nu ook al sluier-wolken.


We bekleefden wolkjes met watte.




We maakten zelf wind met ons mondje. Voorzichtig de pluimpjes op het rondje blazen.



We voelden ook wind op ons snoetje. 


We leerden met een pompje werken.


Hé, wij kunnen daar een ballon mee opblazen.

We bakten notencake...speciaal voor Madeliefje!!









Natuurlijk moest er ook geproefd worden van de notencake. Smullen maar! 
Het viel bij de meeste kleuters in de smaak. Super lekker!







De drie zussen kwamen langs maar dit kon voor deze keer niet gefilmd worden.
Volgende week hopelijk wel!

Toon - en vertelkring bij de anemonen.







Vandaag was het een belangrijke dag voor de derde kleuters, die zich kandidaat stelden voor de leerlingenraad. 
Er volgde een officiële stemming. Net echt!
De kleuters mochten één voor één in het stemhokje om anoniem hun stem uit te brengen. Spannend!





We hebben meteen de uitslag bekend gemaakt. 

De winnaars zijn ...

Maud en Wout! Proficiat! 

Geen paniek, de andere kleuters maken de volgende jaren kans om in de leerlingenraad te komen.

Bij de anemonen gingen we aan de slag met een puzzel - en smartgame cocooning. 









We werkten ook wat rond de aarde. 

We schilderden de aarde. Nee, niet met een verfborstel, maar met onze handen. We plaatsten onze handafdruk met verf op ons blad. 



De aarde maken met crêpepapier. We spoten ons blad wat nat en hingen er dan een stukje crêpepapier op. Nog wat water erop en dan mochten we het eraf nemen. Ons papier liet kleur achter. 

Figuren van op de aarde namaken met de logiblokken. 


Bouwen met de houten blokken. 

Kijken hoeveel we tellen en dan het juiste cijfer zoeken. 

Boeken inkijken over de natuurelementen. 


Letters herkennen. We zochten het juiste dopje en legden het op de juiste letter.

Proefje van de regen. Hoe werkt regen?
Wat hebben we nodig. een glas water, scheerschuim en voedingskleurstof of ecoline. 


De druppels van de regen bleven even in wolk zitten. De druppels werden groter en groter. Ze werden ook zwaarder waardoor ze naar beneden vielen. 




Vrij spel in de klas. 



Woensdag = spelletjesdag
Er werden weer heel wat spelletjes gespeeld vandaag. Er zaten weer hele leuke spelletjes bij. We hadden geluk er kwam ook vandaag opnieuw een mama meespelen. Dank je wel hiervoor! 











De rups wordt een vlinder, maar eerst de kleurenweg afleggen. 
Goed kijken naar de kleurendobbelstenen.


Wij bouwen kastelen. Let op van de wind!


Precies dezelfde beertjes namaken. 


Dierenfoto lotto. Wie heeft nu deze foto op zijn plaat?


Een kleurenrups vormen met de kleurendobbelsteen.



Dezelfde kleur aan elkaar rijgen.



Een denkspel: niet simpel hoor, 
want de kleur van de handjes moeten kloppen. 


Elk aapje heeft een staartje, maar hoe passen die dan aan elkaar? 
Ingewikkeld hoor!


Woensdag: yogakring. 
Deze keer met een pluimpje. 

"Namasté!"





Op donderdag en vrijdag werkten ook de boterbloemen rond water en aarde.
Wat krijgen we dan?? Natuurlijk! MODDER!!






Schilderen met modder...altijd leuk!







Ook water ontbrak niet!
We spoten watervallen.









We mochten regen door een rietje blazen.




We ontdekten hoe watermolentjes werken.



De oudsten konden eens prentjes ordenen bij het juiste natuurelement. En dan keken anderen toe...en zoals een echte leefschool leren wij dus zoveel van elkaar!
Na 10 min probeerden de jongsten dit ook!




Wisten jullie dat wij lucht kunnen vangen??? 














Boekenkring op donderdag bij de anemonen.






Hoekenwerk op donderdag en vrijdag.
Windspiraal knutselen. 
We begonnen eerst met versieren en dan mochten we onze windspiraal uitknippen.



Schrijfpatroon van de wind. 


Een wolk maken met de plusblokken.

Zelf wind maken door te blazen. We probeerden het balletje door de verschillende blokken te laten rollen zonder het aan te raken. 



Tellen maar. We gooiden de dobbelsteen en namen telkens één pinguïn meer. Als iedereen aan de beurt is geweest, komt de wind langs. Blazen! De pinguïns werden allemaal omver geblazen. 


Samen een tekening maken met alle natuurelementen erop. 

We keken naar het verhaaltje van Kikker en de wind. 
Wil je het nog eens bekijken. Laat gerust je kleuter er bij vertellen wat er gebeurt.

Spelen mag niet ontbreken!








Wij leerden werken met een balans met cijfers. 

We zochten het evenwicht, 
en ontdekten spelend, 
dat als je aan beide kanten een gewichtje hangt aan hetzelfde cijfer, 
dat onze balans in evenwicht bleef. 
We probeerden de cijfers zelf te benoemen, knap hé! 


Turnen bij Kyara is altijd fun!!

Er kwam een nieuw peutertje even proberen, zo spannend allemaal!
Na de vakantie is het voor echt! Welkom kleine lieve kerel!


Letterkring bij de anemonen.
 We gingen speels om met letters. 
We probeerden de letters zelf te maken met ons lichaam en een vriendje uit de klas. 








Tekencocooning. We maakten een tekening met de vier natuurelementen. 
Ze moesten er allemaal op staan. 






Proefje: zwevend balletje. 
We haalden de haardroger erbij. De kleuters voelden op die manier ook wat wind. 



We namen er een balletje bij en hielden dit boven onze haardroger. De warme lucht zorgde ervoor dat ons balletje niet viel en een klein beetje ging zweven.


Fijn weekend allemaal en tot maandag voor een nieuwe week!













































Reacties

Populaire posts van deze blog

Weekje dag projectjes! (van 14/06 tem 18/06)

Eindproductweek van het slakkenproject!

Project: "Wat moet een agent goed kunnen?" Week 2